Industrija gumenih proizvoda Gradačac jedini je bh. proizvođač gumenih čamaca sa dugogodišnjom tradicijom. Više od 60 posto svojih proizvoda izvoze na svjetska tržišta.
Kao vodeći proizvođač gumenih proizvoda u Bosni i Hercegovini, od 1975. godine bave se proizvodnjom pneumatskih gumenih čamaca na tržištu poznatih pod nazivom Meastral, RIS, Boat U.S. i Seaworty čamci.
Željko Živković, komercijalista kompanije RIS-Sportnautik d.o.o. Gradačac u razgovoru za Akta.ba je kazao da su ponosni na dugogodišnju tradiciju, ali i na proizvode koji su prepoznati širom svijeta.
– U našem proizvodnom pogonu u Gradačcu danas se proizvode mali gumeni čamci na sklapanje do pet metara dužine i najviše ih izvozimo u Njemačku za njihove vatrogasne službe. U ponudi imamo oko 20 modela čamaca namijenjenih profesionalcima ili rekreativcima. Čamce izvozimo na tržišta SAD-a, Engleske, Hrvatske, Slovenije, Njemačke, Italije, Španije, Grčke, Danske, Srbije, CG i drugih zemalja. Osamdesetih godina bili smo jedan od najvećih proizvođača pneumatskih gumenih čamaca na svijetu – kaže Živković.
RIS – Sportnautik Industrija gumenih proizvoda Gradačac u ponudi ima pet rafting – sportskih modela; tri modela RIB čamaca, kombinacija su pneumatskih i tradicionalnih čamaca tu šest modela spasilačkih čamaca namijenjenim uglavnom vatrogasnim i civilnim službama zaštite, ali i za vojnu – policijski upotrebu.
Tu je još i tzv. banana čamac za pet ili osam osoba, koji je neizostavna zabava u ljetnim mjesecima.
– U našoj ponudi se pored čamaca mogu naći i pneumatske konstrukcije za šatore te naprtnjače namijenjene gašenju požara na nepristupačnim terenima – nabraja Živković.
Sirovine za izradu čamaca kompanija većinom uvozi, ali gumirano platno za izradu čamaca proizvodi se u samom pogonu u Gradačcu, gdje se čamci mogu i kupiti.
Svi pneumatski čamci RIS Maestral izrađeni su od najkvalitetnijeg gumiranog tekstila hypalon/ neoprena, što je kako Živković kaže najbolji materijal u svijetu za proizvodnju pneumatskih čamaca. Ovaj material je otporan na UV zrake, blage kiseline, gljivice, gorivo, ulja i visoke temperature a proizvodi se u njihovom pogonu u Gradačcu.
– Na mnogim morima, rijekama i jezerima širom svijeta plove naši čamci po kojima je firma postala prepoznatljiva. U BiH naše čamce najviše koriste spasilačke službe, vojska ili policija, ali ne u tolikoj mjeri koliko bi mogli, jer svi daju prednost uvozu. S obzirom da je u pitanju domaći proizvod, trebao bi da bude preferiran bar kada su državne službe u pitanju. Jedina smo firma u BiH koja je registrirana i osposobljena za servisiranje čamaca, ali prilikom javnih nabavki to se baš i ne prepoznaje. Svi ostali čamci servisiraju se vani i jasno je da su troškovi mnogo veći nego što bi to bilo kada bi se dala prednost domaćem – pojašnjava on.
Kazao je kako je njihovo dugogodišnje iskustvo u proizvodnji čamaca garancija kvaliteta te da su daleko povoljniji od konkurencije. Kompanija je dio zagrebačkog poduzeća RIS – Razonoda i sport, koje je u bivšoj Jugoslaviji, ali i u inozemstvu, bilo jedno od najvećih proizvođača ovih proizvoda. Zagrebački RIS gumenjaci su se još 80 – tih godina proizvodili u pogonu u Gradačcu čak 5.000 komada godišnje, što je bilo najviše na svijetu u segmentu do pet metara dužine.
Za vrijeme rata u Gradačcu su uništene proizvodne hale i alati, ali je dio ostao sačuvan. RIS je 1993. godine dio proizvodnje gumenih čamaca nastavio na Jankomiru, zbog čega je u Zagreb došao dio zaposlenika iz Gradačca. I u ratno vrijeme RIS je izvozio 2.000 čamaca proizvedenih u Jankomiru.
Direktor Franjo Kotorić rodom iza Domaljevca i njegov bratić Marko Kotorić su oživjeli tvornice u Gradačcu ponovnim pokretanjem proizvodnje koja danas uproizvodi male gumenjake, a u Zagrebu se odvija razvoj većih, luksuznijih, opremljenijih, ljepših, gumenih čamaca pod nazivom Ris Marine.