Marco Di Ruzza: Neka mjesta u BiH su toliko spektakularna da ostavljaju bez daha

Nešto više od godinu, Marco Di Ruzza na poziciji je italijanskog ambasadora u našoj zemlji. Diplomatsku karijeru započeo je 1997. godine. Prva radna mjesta u Farnesini bila su mu u Generalnom direktoratu za ekonomska pitanja, a zatim u Generalnom direktoratu za evropske poslove. Bio je prvi komercijalni sekretar u Beču, gdje je 2007. potvrđen za komercijalnog savjetnika.

Po dolasku na poziciju ambasadora Italije u BiH izjavio je da će “njegova opredijeljenost biti da zauzme svaki prostor za jačanje bilateralnih odnosa, također podržavajući evropski put bh. prijatelja: Bliže Italiji, bliže Evropi“. Di Ruzza je u intervjuu za Visit BiH magazin govorio koliko je u tome uspio, a govorio je i o prirodnim i kulturnim ljepotama naše zemlje, kao i koja mjesta Italijani najradije posjećuju u BiH.

Možete li nam reći svoje utiske o BiH za period koji ste proveli ovdje?

-Prije nešto više od godinu, 14. juna 2021 preuzeo sam dužnost. Bilo je to izuzetno radno i aktivno razdoblje. Vidio sam veliki potencijal koji BiH ima u smislu prirodnih resursa, sirovina, ljudskog kapitala… Potencijali, nažalost, nisu u potpunosti iskorišteni. Šteta, jer bi zemlja sigurno imala preduslove da krene dobrim putem rasta i ostvari svoje težnje za pristupanjem Evropskoj uniji. Što se tiče bilateralnih odnosa, mogao bih se odmah uvjeriti da je Italija okružena poštovanjem i privrženošću, te da dva naroda dijele veliki afinitet – empatiju. Postoji veliko divljenje prema italijanskoj kulturi i “Made in Italy“, a dokaz za to je uspjeh javnog i medijskog odjeka koji prati naše festivale posvećene italijanskoj kinematografiji, jeziku, kuhinji, dizajnu…

Priroda Vašeg posla je takva da puno putujete po Bosni i Hercegovini. Šta Vam se najviše dopalo i koje su Vam prirodne ljepote BiH ostale u najljepšem sjećanju?

-Ne govorim vam ovo iz puke diplomatske ljubaznosti. Bosna i Hercegovina zaista ima divnu, bujnu, nevjerovatnu prirodu. Neka mjesta su toliko spektakularna da ostavljaju bez daha. Često putujem iz poslovnih razloga, ali imam još mnogo toga da vidim. No, već sada postoje brojna mjesta koja će mi zauvijek ostati u sjećanju, počevši od Nacionalnih parkova Una i Sutjeska, te Blidinja. Također jako mi se sviđaju područja Mostara i Trebinja. Moja supruga i djeca žive u Rimu i uvjerio sam ih da mi se tokom augusta pridruže kako bismo svi zajedno krenuli u obilazak BiH. Radujemo se tome.

Italija je zaista prelijepa zemlja. Možete li uporediti prirodne ljepote Vaše zemlje i BiH?

-Slikovita ljepota, a samim tim i značaj turizma svakako je faktor koji spaja dvije zemlje. Prva razlika koja pada na pamet tiče se uređenja obale. Bosna i Hercegovina ima 25 kilometara obale, Italija 8.300. Dakle, u Italiji je more i sve povezane aktivnosti, očito važnije, kako u apsolutnom tako i u relativnom smislu, nego u Bosni i Hercegovini. Za mnoge Italijane odmori uglavnom znače more.

Šta mislite o turističkom potencijalu BiH i kakve su šanse za razvoj turizma u BiH?

-Prirodna bogatstva impliciraju da BiH ima izvanredan turistički potencijal koji bi se mogao dalje iskoristiti. Da bi se to u potpunosti iskoristilo potrebno je uložiti u putnu infrastrukturu i ugostiteljstvo, uz poštovanje kriterija ekološke održivosti, kako bi se povećala atraktivnost BiH kao međunarodne turističke destinacije. Mislim da bi to trebao biti jedan od prioritetnih pravaca.

Kakav je interes italijanskih turista da posjete BiH i koje destinacije najčešće posjećuju?

-Jedna od najpopularnijih destinacija je Hercegovina, ne samo zbog kulturno-historijskog bogatstva, prirodnih ljepota i eno-gastronomskih itinerera, već također za duhovni turizam usmjeren u Međugorje. Brojni italijanski građani hodočaste u međugorsko svetište, a tokovi se očito pojačavaju nakon drastičnog zastoja uzrokovanog pandemijom. Samo Sarajevo je očito destinacija velike fascinacije i interesa zbog izuzetnih multikulturalnih karakteristika kojima ga je obdarila historija.

Ambasada Italije provodi brojne projekte u BiH. Koji su, po Vašem mišljenju, najvažniji i možemo li govoriti o njihovim efektima? Imate li u planu nove projekte?

-Ustvari, Italija prednjači u ovom sektoru na koji izdvaja značajan postotak svojih napora za razvojnu saradnju. U partnerstvu s UNDP-om već duže vrijeme promoviramo, i prvi smo njegov donator, sada već poznati projekat “Via Dinarica” kroz koji potičemo održive oblike turizma za kvalitetno unapređenje prirodnih ljepota zemlje. Pokrenuli smo i inicijativu “Zelena mreža“ koja okuplja omladinske aktivističke grupe iz cijele BiH za provođenje akcija zaštite okoliša i zelene tranzicije. Novi projekat “Most“, koji također vodimo s UNDP-om za povezivanje mladih iz svih krajeva zemlje, također će imati mnogo aplikacija u direktnom kontaktu s prirodom. U njegovom okviru smo 15. jula svečano otvorili Avantura mladih kamp u Varešu i drugim gradovima BiH. Spomenuo bih i program “NaturBosnaHerzegovina“, u koji je uključena italijanska nevladina organizacija CISP u parkovima Sutjeska i Blidinje s brojnim zanimljivim projektima, uključujući i naučnoistraživački nivo. Proučavamo i moguću saradnju s Nacionalnim parkom Una. Ovo je veliki operativni i finansijski napor koji ne bi bio moguć bez vrijedne saradnje AICS-a, italijanske agencije za razvojnu saradnju.

Kakav je interes italijanskih investitora za ulaganje u BiH?

-Bosna i Hercegovina nesumnjivo predstavlja povoljan poslovni ambijent za italijanske investitore. Premještanje proizvodnje u Bosnu i Hercegovinu, u bliskoj perspektivi koja usmjerava izbore mnogih italijanskih poduzetnika danas, ima prednost, zbog raznolike mješavine faktora – geografske blizine, dostupnosti prirodnih resursa i sirovina, monetarne stabilnosti, kvalificiranoj radnoj snazi po niskoj cijeni, poreskim i carinskim olakšicama, niskim troškovima energije, naklonosti italijanskog tehnološkog znanja, kao i kvaliteta i kreativnosti proizvoda “Made in Italy”. Osim toga, BiH obiluje industrijskim i slobodnim zonama, uključujući Trebinje, koje nudi poreske i carinske olakšice na uvoz i povoljne rente za dugoročne zakupe zemljišta, a također ima prednost blizine većim hrvatskim i crnogorskim lukama.

Koje su grane privrede najinteresantnije za italijanske investitore u Bosni i Hercegovini?

Na bh. tržištu posluje ogromna i dobro strukturirana mreža italijanskih kompanija koje su se fleksibilno integrirale u niz proizvodnih sektora, posebno finansijski, metalurški, hemijski, tekstilni, odjevni i obućarski, drvoprerađivački sektor… U bankarskom sektoru, italijanske grupe se mogu pohvaliti uspostavljenom vodećom ulogom gdje drže oko 30 posto segmenta. U mnogim slučajevima, italijanske kompanije su uspostavile korijene na teritoriji formirajući zajednička ulaganja s lokalnim kompanijama. Nedavno smo pokrenuli projekat agregiranja naših kompanija na terenu i njihovih bh. partnera. Novoformirano “Udruženje italijanskih kompanija u BiH”, nakon što je okončan proces priznavanja, predstavljeno je javnosti 11. maja. Naša ambasada podržava ovu inicijativu koja ima za cilj da još više poveća ekonomske sinergije između dvije zemlje, a ja sam i počasni predsjednik Udruženja. Podsjećam i da trgovinski odnosi dvije zemlje također doživljavaju fazu velike živahnosti i dinamike, a Italija je 2021. postala prvi izvoznik u BiH s obimom izvoza od oko 1,3 milijarde eura.

Ima li interesa u Italiji za bh. proizvode i koje informacije imate o tome?

-Definitivno da, a ovo interesovanje Italije za bh. proizvode potvrđuju i podaci za prvih pet mjeseci 2022. po kojima je bh. izvoz u Italiju, četvrto odredišno tržište, porastao za 64,8 posto u odnosu na isti period 2021. godine, dok bh. uvoz iz Italije porastao je za 36,8 posto. Bilateralna trgovina je zato veoma intenzivna i italijanski interes za bh. proizvode uglavnom se odnosi na sektore koji su predmet italijanskih ulaganja u zemlji – tekstilni sektor, jednostavni metali i derivati, hemikalije, mašine i oprema, kotlovi i automobili, drvo, pluta, slama i derivati, prirodni resursi kojima je BiH bogata.

Komentari