Banjalučki dajak čamci jedinstveni su u svijetu

Banja Luka je jedan od rijetkih gradova na svijetu koji ima svoj čamac, koji se vozi samo na dijelu Vrbasa koji protiče kroz ovaj grad. U pitanju je nadaleko čuveni dajak čamac, jedan od glavnih simbola i čuvara tradicije u krajiškoj ljepotici.

Nazivaju ga i „banjalučkom gondolom“. Ovo impozantno plovilo može se najčešće vidjeti kako jezdi Vrbasom u proljetnim i ljetnim mjesecima i jedna je od glavnih atrakcija tokom održavanja manifestacije „Ljeto na Vrbasu“. Stariji Banjalučani će obično reći da je dajakaštvo „način života“. Nekada je čamac bio statusni simbol porodice koja ga je posjedovala i pokazatelj imućnosti vlasnika.

Banjalučka porodica Zamolo već decenijama čuva tradiciju pravljenja i korištenja dajaka, a svakog ljeta organizuju promotivne vožnje Vrbasom, kako bi se što više popularizovalo dajakaštvo.

U Dajak klubu objašnjavaju da se ne zna precizno kada je prvi vrbaski čamac, guran dajakom, zaplovio po Vrbasu. Legenda kaže da je dajak nastao i prije Banje Luke, a da je u njemu plovio osnivač grada.

– Bliže istini je priča da je dajak-čamac nastao kao potreba i sredstvo prijevoza robe s jednog na drugi kraj grada. Zvanični dokumenti kazuju da je dajak u Banjoj Luci postojao i prije Prvog svjetskog rata, a da je ekspanziju doživio između dva velika svjetska sukoba – objašnjavaju majstori dajakaštva.

U historiji je doživio i periode velike krize kada je gotovo u potpunosti nestao. Prvi put u periodu njemačke okupacije kada su nacisti sve čamce zaključali iza zidina tvrđale Kastel gdje su struhnuli.

U nekim arhivskim dokumentima se mogu naći podaci da se prvi dajak čamac, s aktuelnim karakteristikama, pojavio 1964. godine. Izašao je iz radionice braće Zamolo i dobio ime “Lotos“. Braća Zamolo napravili su revolucionarni čamac, usklađenih dimenzija, proporcija i optimalne dužine.

Dajak čamac je dug od šest do devet metara i ima krmu i špic. Izrađuje se od bagrema, hrasta ili jasena. Čamac ima špic koji je najčešće u obliku mitske životinje, orla ili zmaja, u zavisnosti od izbora majstora i njegove vještine da ga napravi. Svaki špic je različit i autentičan za pojedini čamac. Težak je najviše 100 kilograma i prilagođen je brzacima na rijeci Vrbas.