Utjecaj fizičke vježbe na imunološki sistem

Piše: Saudin Mulabdić, magistar kineziologije 

e-mail: [email protected]

Fizička aktivnost smatra se jednom od glavnih komponenti zdravog života. Uz funkcije povezane s prevencijom prekomjerne tjelesne težine, sistemskih upala i hroničnih nezaraznih bolesti, predlaže se potencijalna korist tjelesnog vježbanja u smanjenju zaraznih bolesti, uključujući virusne patologije.

Praksa fizičkog vježbanja, kako u akutnom, tako i u hroničnom obliku, značajno mijenja imunološki sistem. Studije pokazuju da modulacija imunološkog odgovora u vezi s vježbanjem zavisi o faktorima kao što su redovitost, intenzitet, trajanje i vrsta primijenjenog napora…

Fizičke vježbe umjerenog intenziteta stimuliraju stanični imunitet, dok dugotrajne ili intenzivne prakse bez odgovarajućeg odmora mogu pokrenuti smanjenje staničnog imuniteta, povećavajući sklonost zaraznim bolestima.

Citokini

Prema Međunarodnom društvu za vježbu i imunologiju (ISEI), imunološki pad se javlja nakon dugotrajne tjelesne vježbe, odnosno nakon 90 minuta tjelesne aktivnosti umjerenog do visokog intenziteta.

Citokini su klasificirani kao protuupalni i proupalni (anti inflamatorici), prema njihovim funkcijama. Među protuupalnim citokinima ističemo IL-10 i transformirajući faktor rasta-beta (TGF-β), odgovoran za inhibiciju proizvodnje proupalnih citokina. Među proupalnim citokinima ističu se IL-1, IL-2, IL-12, IL-18, interferon-gama (IFN-γ) i faktor nekroze tumora-alfa (TNF-α).

Proizvodnja citokina može se modificirati zbog hormonskog ili oksidativnog stresa i tjelesnog vježbanja. Mišićna kontrakcija utiče na povećanje oslobađanja protuupalnih i proupalnih citokina na nivoima koji se razlikuju u zavisnosti od volumena kontraktilne mase, trajanja i intenziteta vježbanja.

Pregled iz časopisa Journal of Sport and Health Science iz 2019. godine pokazao je da umjereno vježbanje može pojačati odbrambenu aktivnost vašeg metabolizma i imunološki sistem. Science Daily izvijestio je o nedavnoj analizi, koja je objavljena u časopisu Exercise Immunology Review.

Održavanjem svog imunološkog sistema zdravim povećavate šanse za obranu od virusa – COVID-19, a vježbanje ostaje jedan od najučinkovitijih (i naučno potkrijepljenih) načina za to. Osim toga, osjećati ćete se bolje i imati više energije! Kako tačno vježbanje utječe na vaš imunološki sistem?

Vježbanje zaista utječe na vaš imunološki sistem, ali razmišljajte o njemu kao o pojačivaču imunološkog sistema. Evo što se događa. Kada se bavite bilo kojom fizičkom aktivnošću koja vam ubrzava otkucaje srca na neko duže vrijeme, recimo 30-minutnu brzu šetnju ili trčanje, vožnju biciklom dizanje utega u fitnessu, vaše tijelo osjeća to i to je vrsta fiziološkog stresa.

Slušajte svoje tijelo

Kao rezultat, koristi određene vrste bijelih krvnih zrnaca poput neutrofila i limfocita (posebno T-ćelija i prirodnih ćelija ubica) iz različitih dijelova tijela kako bi poplavile vaš krvotok.

Ove vrlo specijalizirane, moćne imune ćelije nalik su vojnim rendžerima. Oni izlaze i cirkuliraju tokom vježbanja većom brzinom od uobičajene. Bilo koji patogeni se lakše otkrivaju i uništavaju tokom ovog procesa.

Možete odabrati bilo koje vježbe koje vam se sviđaju. To može biti poput hodanja gore-dolje po stepenicama, preskakanje užeta, biciklizam ili plivanje, fitness.

Ključ je da osluškujete svoje tijelo. Ne bi se trebali tokom cijelog treninga boriti za zrak i iscrpljivati se, već nakon treninga tijelo treba ubrzano disati i osjetiti dobrobiti vježbi koje ste izabrali.

Komentari