Od skromnog proizvođača lijekova, koji je davne 1951. godine počeo svoju djelatnost, najveća bh. farmaceutska kompanija Bosnalijek danas je ne samo ponos BiH, već i prepoznatljiv brend u zemljama širom svijeta. Iz godine u godinu Bosnalijek niže samo uspjehe i pozitivne rezultate, a o poslovanju u prošloj godini, kao i planovima za naredni period u intervjuu za magazin Visit BiH govori generalni direktor kompanije, Nedim Uzunović.
Kako je kompanija Bosnalijek poslovala u protekloj godini?
-S ponosom mogu reći da je prošla godina bila izuzetno uspješna za Bosnalijek, uprkos brojnim izazovima s kojima smo se susreli na više od 20 tržišta na kojima poslujemo. U 2018. godini ostvarili smo značajan rast prihoda i dobiti, čime je nastavljen pozitivan trend iz proteklih nekoliko godina. Poslovni prihodi porasli su za deset posto. Pozitivan trend imaju i svi ostali finansijski pokazatelji, poput EBITDA koja je iznosila 25,5 miliona KM i veća je za deset posto u odnosu na prethodnu godinu, te ostvarene dobiti prije oporezivanja od 15 miliona KM što je rast od 14 posto u odnosu na dobit prije oporezivanja, ostvarenu u prethodnoj godini. Ono što nam je podjednako važno kao i poslovni rezultat je što smo realizovali značajne investicijske aktivnosti u skladu s planiranom dinamikom i okončali radove na novim laboratorijama za kontrolu kvaliteta, kao i završili značajan dio investicije u proširenju proizvodnih kapaciteta.
Kakav je rezultat ostvaren u protekloj godini na inostranim tržištima i koja su strana tržišta na kojim je Bosnalijek ostvario najbolje rezultate?
-Kao i prethodnih nekoliko godina, najveći dio prihoda od prodaje, čak 76 posto, realizirano je na inostranim tržištima. Tržište Ruske Federacije i dalje je naše najveće i najprofitabilnije izvozno tržište, gdje smo izvezli robu u ukupnoj vrijednosti od 49 miliona eura, što čini 79 posto ukupno izvezene vrijednosti naših proizvoda. Posebno moram istaći da smo u prošloj godini u Rusiji za naš najveći i najpoznatiji brend LYSOBACT dobili prestižno priznanje i LYSOBACT je proglašen za proizvod godine u kategoriji lijekova za liječenje grlobolje, kao lijek prvog izbora. Pored tržišta Ruske Federacije, tržišta Kosova, Libije, Srbije i Ukrajine su u top pet zemalja uvoznica naših proizvoda. Predano radimo na jačanju infrastrukture, registraciji novih molekula iz našeg bogatog portfolija i na boljem pozicioniranju proizvoda na ostalim tržištima na kojima smo prisutni, kao i na otvaranju novih tržišta.
Koliko je tržišno učešće Bosnalijeka na domaćem tržištu?
-Prema podacima za 2018. godinu, na tržištu u BiH je prometovano lijekovima u vrijednosti od 594,1 miliona KM, odnosno 87 miliona pakovanja. Učešće naše kompanije prema broju prometovanih pakovanja lijekova iznosi 14,01 posto. Kada vidimo ove podatke sasvim je jasno da na domaćem tržištu imamo mnogo prostora za dodatni rast, te moram istaći da su, nažalost, inostrana tržišta daleko više od domaćeg prepoznala naš kvalitet.
Jeste li zadovoljni ostvarenim rezultatima?
-Itekako smo zadovoljni, postignuti rezultati predstavljaju snažan preduslov za nove investicije i nova radna mjesta, a ujedno doprinose i jačanju domaće privrede. Veoma smo ponosni na naš kontinuirani rast, razvoj i operativnu izvrsnost u svim segmentima poslovanja, kao i na uspjehe koje postižemo na svjetskom tržištu jer već duži niz godina bilježimo visok rast izvoza.
Da li je kompanija Bosnalijek imala investicije u protekloj godini i o kakvim se investicijama radi?
-Prošlu godinu obilježile su značajne investicije u proširenju proizvodnih kapaciteta, kao i okončanje radova na novim laboratorijama kontrole kvaliteta, što su ključni preduslovi za rast i razvoj Bosnalijeka u budućnosti. Pored toga, kontinuirano izdvajamo značajne sume na ulaganja u razvoj i istraživanje, što nas udaljava od generičkog proizvođača, kao i registracije novih lijekova, što je svakako standard u industriji u kojoj poslujemo.
Planirate li u ovoj godini neke dodatne investicije? O kakvim se investicijama radi?
-Većina naših investicionih projekata je dugoročna. U 2019. godini planirano je okončanje izgradnje novog proizvodnog pogona za nesterilne polučvrste i tečne forme lijekova, kapaciteta 34 miliona pakovanja. Riječ je o tehnički i finansijski zahtjevnom projektu, na koji je trenutno usmjeren značajan dio naših resursa. Novi proizvodni pogon je savremeno dizajniran i koncipiran, te kao i drugi Bosnalijekovi pogoni, potpuno usklađen prema zahtjevima EU GMP smjernica, što nam osigurava reputaciju proizvođača lijekova najviših standarda kvaliteta. Uspješno smo implementirali i veoma zahtjevan projekat serijalizacije, u skladu sa najstrožijim zahtjevima legislative Evropske unije, čime doprinosimo zaštiti potrošača od krivotvorenih lijekova koji su sve češća prijetnja s napretkom interneta i mobilnih tehnologija. Naravno, nastavljaju se i investicije u razvojno – istraživačke projekte, s ciljem da savremenim pristupom i novim smjernicama u farmakoterapiji doprinesemo efikasnijem i boljem liječenju naših pacijenata, koji su uvijek u fokusu naših aktivnosti.
Koliko Bosnalijek trenutno zapošljava radnika?
-Bosnalijek zapošljava 870 uposlenika u Bosni i Hercegovini i u našim predstavništvima. Prosječna starost zaposlenika je oko 40 godina, dok je 38 posto mlađe od 35 godina. Istakao bih da je naš kolektiv jedna moderna kombinacija mladosti i iskustva, te da srce kompanije čine mladi i perspektivni stručnjaci. Polovina zaposlenih ima akademski stepen obrazovanja, dok dvije trećine menadžerskih funkcija obavljaju žene. Naši zaposlenici su naš najvredniji resurs i pokretač svih uspješnih projekata koje sa ponosom naglašavamo i bez kojih ne bi bilo moguće postići ovako sjajne rezultate. Ponosni smo i sretni što iz godine u godinu njihov broj raste.
Kakvi su planovi kompanije Bosnalijek u narednom periodu?
-Strateška opredjeljenja kompanije su snažna dodatna ekspanzija na međunarodna tržišta, liderska pozicija u Bosni i Hercegovini, dodatno osnaživanje prisustva na tržištima gdje već poslujemo, jačanje imidža kompanije, stvaranje dodatne prepoznatljivosti naših najvećih brendova i stvaranje novih, a sve to uz realizaciju postavljenih investicija, te finansijska stabilnost kompanije.
Imate li još nešto dodatno što smatrate da je važno za naše čitatelje?
-Bosnalijek je kompanija koja je trajno orijentirana prema pacijentima, te iz godine u godinu, u skladu s potrebama korisnika, obogaćujemo svoj proizvodni asortiman. Proteklih nekoliko godina značajno smo uložili u unapređenje proizvodnog programa, čiju polovinu čine novi proizvodi plasirani na tržište tokom posljednjih pet godina. Trenutno u portfoliju imamo oko 240 raznih jačina i oblika farmaceutskih proizvoda, baziranih na 114 različitih molekula. Cilj nam je da pratimo najsavremnije trendove u farmakoterapiji na globalnom planu. Do kraja godine očekujemo najmanje još 10-ak novih lijekova i dodataka prehrani s primjenom u kardiologiji, psihijatriji i urologiji, osmišljenih da ljudima pomognu u brzom, efikasnom i sigurnom poboljšanju zdravstvenog stanja. Bosnalijek je domaći prepoznatljivi brend koji je usmjeren ne samo na kvalitet, već i na stalna dodatna ulaganja i investicije. Prioritet nam je i jačanje domaće privrede, nastavak izgradnje baze za razvoj i edukaciju s ciljem stvaranja povoljne klime i perspektive za život i rad mladih naraštaja, otvaranjem novih radnih mjesta, na što smo posebno ponosni, i na tom putu očekujemo i podršku šire društvene zajednice.