U uspomenama svih stanovnika Bosne i Hercegovine i regiona veliko mjesto zauzima Ćiro, legendarni voz, koji je prevozio đake, studente, radnike. Ćiro je donosio radost. Donosio je prve trešnje, jabuke, zimnice koje su majke slale svojim sinovima. Prevozio je ugalj, poštu i sve što se vozom moglo poslati, a bio je svjedok i brojnih ispraćaja u vojsku.
Stara parna lokomotiva uz jedinstveni i prepoznatljivi pisak i oblak dima u zraku prolazila je kroz mnoge gradove BiH, noseći sa sobom različite životne priče, doživljaje, emocije, tugu i sreću. Zvuk lokomotive uz gust oblak dima i specifičan miris, te slika otpravnika vozova u plavim odijelima, sa crvenim kapama i pištaljkama koje su davale znak da voz može krenuti na svoje odredište, sigurno i dalje čvrsto stoje u sjećanjima mnogobrojnih generacija.
Drvene klupe
Nikada oni nisu prežalili dan i 1978. godinu kada je odlučeno da se u BiH ukine uskotračna pruga. Svog dotadašnjeg prijatelja, ljudi su tada postrojeni pored pruge, ispraćali sa suzama u očima i cvijećem u rukama.
Od tada u Bosni i Hercegovini rijetko ko putuje vozom, ali na veliku radost mnogih, doživljaj vožnje starim vagonima s drvenim sjedištima i parnom lokomotivom iz 1948. godine još je moguć u Banovićima, malom rudarskom mjestu u srednjoistočnoj Bosni.
Tu je Ćiro zajedno s uskotračnom prugom Brčko-Banovići, koja je prva na području Jugoslavije izgrađena radom, odigrao veliku ulogu, s obzirom na to da je spajao bogata nalazišta uglja s glavnim saobraćajnicama.
Vlasti ovog grada zajedno sa Centrom za zaštitu, razvoj i promociju turizma Banovići, jedini su prepoznali značaj i sačuvali uspomenu na dio legendarne uskotračne pruge i starog, prašnjavog Ćiru koji je postao simbol ovoga mjesta. Parna lokomotiva 55-99 prvo je bila eksponat 35 godina, nakon čega je zajedno s dva preuređena vagona remontovana u Željezničkom saobraćaju Rudnika mrkog uglja Banovići da bi služila kao turistička atrakcija.
Tako već nekoliko godina turisti iz cijelog svijeta dolaze u Banoviće da bi s Ćirom prošli kroz izuzetno lijep krajolik i uživali u vožnji, te se s njim barem na kratko vratili u neko davno prošlo vrijeme. Ekipa našeg magazina iskoristila je priliku, te se povodom obilježavanja Dana Općine Banovići, zajedno s članovima nekoliko kulturno-umjetničkih društava provozala Ćirom.
S mladima koji su s nestrpljenjem iščekivali dolazak stare parne lokomotive pred rudnik mrkog uglja, koju poznaju samo sa starih fotografija i razglednica, sjeli smo na drvene klupe jednog od vagona, a dok je zvuk lokomotive odjekivao gradom i obližnjim selima uživali smo posmatrajući prelijepe prizore kroz stare prozore.
Zainteresovane grupe
Osamnaestogodišnja Amra jedva je dočekala Ćiru o kojem su joj, kako kaže, stalno pričali njeni roditelji, djedovi i nene.
– Zbog toga je vožnja ovim vozom za mene poseban doživljaj. Vozila sam se modernim vozom, ali on nema takvu ljepotu i toplinu kao Ćiro, mada je bučan i spor – s oduševljenjem kaže ova putnica.
Iako je za nekadašnje pojmove bila jako brza, ova lokomotiva stara nekoliko decenija putuje brzinom od 30 do 35 kilometara na sat što ovoj jedinstvenoj vožnji danas ipak daje posebnu čar.
Sudeći po osmijesima na licima putnika, lagana vožnja od oko sat vremena ispunila je njihova, ali i naša očekivanja, a Muris Brigić iz Centra za zaštitu, razvoj i promociju turizma Banovići kaže da se upravo zbog toga mnogi turisti i ljubitelji parnjača i željezničkih rariteta vraćaju i po nekoliko puta kako bi iznova uživali u vožnji ovim rijetkim vozom.
– Banovićki rudnik mrkog uglja je vjerovatno jedini u svijetu u kojem parne lokomotive uz pruge uzanog kolosijeka još prevoze ugalj. Ovakve mašine rijetko gdje se mogu naći. Ako su negdje ostale, koriste se samo kao eksponati, a kod nas se još njima možete i provozati. Nekoliko puta mjesečno u zavisnosti od zainteresovanosti grupa iz inostranstva organizujemo vožnju Ćirom – ističe Brigić.
Dodaje da je u planu izgradnja pruge kojom će Ćiro prevoziti putnike sve do vrha planine Konjuh, te Muzeja rudarstva i željeznice Banovići, koji će upotpuniti turističku ponudu ovoga grada.