Sarajevo je u 2025. godini zasjalo na svjetskoj turističkoj mapi, što je potvrđeno i izborom za najbolju destinaciju po izboru čitatelja National Geographic Travel. Turistička zajednica Kantona Sarajevo, kroz strateške inicijative, projekte na razvoju i unaprjeđenju turizma i promociju bogate turističke ponude, nastavlja privlačiti posjetitelje iz cijelog svijeta, nudeći nezaboravna iskustva i autentične doživljaje, kazao je Haris Fazlagić, predsjednik Turističke zajednice Kantona Sarajevo, u intervjuu za Visit BiH.
Kakvi su turistički pokazatelji za 2025. godinu i jeste li zadovoljni rezultatima?
-Turistički pokazatelji za prvih pet mjeseci ove godine ohrabruju nas na svim poljima. Prema statitičkim rezultatima ostvarenog turističkog prometa, bilježimo kontinuiran rast broja dolazaka i noćenja. Rast u dolascima stranih turista iznosi 13,4 posto u odnosu na isti period prethodne godine, dok rast u ostvarenim noćenjima stranih turista iznosi 23,1 posto u odnosu na 2024. Taj rast nije slučajan. On je rezultat sinergije svih aktera u sektoru turizma – od Turističke zajednice, turoperatora, privatnog smještaja i hotelijera, do transporta i ugostiteljstva. Posebno nas raduje kontinuirani rast interesovanja s tržišta kao što su zemlje Zaljeva kojima su uvedene vizne olakšice, Turska, Njemačka, Velika Britanija, Italija i Kina… Ti gosti ne dolaze više samo radi jednodnevnih posjeta – ostaju duže, troše više i vraćaju se. Sarajevo im nudi jedinstvenu kombinaciju bogate kulturno-historijske baštine, izuzetne prirode i topline lokalnog stanovništva, uz povoljne direktne letove koji su rezultat provedenih javnih poziva Turističke zajednice u saradnji s kantonalnom Vladom i Međunarodnim aerodromom Sarajevo. Ove godine smo pojačali promociju i kroz digitalne kanale, a posebno smo ponosni na promotivni video spot koji smo predstavili simbolično na Dan grada Sarajeva i koji svojim kvalitetom i vrhunskom produkcijom istinski podiže standarde u promociji.
Rezultatima je svakako doprinio i povećan broj letova i destinacija na Međunarodnom aerodromu Sarajevo, a Turistička zajednica Kantona Sarajevo je jedan od partnera, te sufinansira aviosaobraćaj. Koliko iznose subvencije za ovu godinu i možemo li očekivati uvođenje novih aviolinija i destinacija?
-Tačno, bez snažne avio-povezanosti ne bismo mogli bilježiti ovakve rezultate. Ove godine izdvojili smo približno četiri miliona KM za subvencioniranje aviosaobraćaja, što je omogućilo dolazak novih aviokompanija, a letovi koji spajaju Sarajevo s brojnim svjetskim destinacijama bilježe odličnu popunjenost. Planiramo dodatne poticaje i u narednom periodu, a posebno u zimskoj sezoni, kako bi naše olimpijske ljepotice Bjelašnica i Igman imali što lakšu dostupnost tokom sezone skijanja.
Ulazimo u ljetnu turističku sezonu od koje Kanton Sarajevo očekuje puno. Kakva su vaša očekivanja i imate li neke projekcije?
-Na osnovu trenutnih rezervacija, kako hotelskih, tako i preko online platformi kao što su Booking i Airbnb, već sada možemo s velikim optimizom pretpostaviti da će ovo ljeto oboriti sve rekorde posjećenosti destinaciji Kanton Sarajevo. Projekcije govore o povećanju od 20 do 25 posto u odnosu na prethodnu sezonu. Poseban akcenat stavljamo na razvoj specifičnih oblika turizma, gdje se fokusiramo na različite profile turista i kombinujemo više aspekata ponude kako bismo produžili turističke boravke i podstakli turiste da posjete ne samo turističko jezgro Sarajeva, već i outdoor lokacije koje su idealan izbor za odmor i relaksaciju. Time direktno doprinosimo i razvoju ruralnog, eko i avanturističkog turizma.
Možete li nam onda reći šta očekuje posjetitelje koji ovog ljeta dođu u Sarajevo?
-Ove godine smo pripremili najbogatiji program do sada. Osim tradicionalnog Sarajevo Film Festivala, koji ove godine obilježava 31 godinu postojanja i naš je najprepoznatljiviji i najreprezantativniji turistički proizvod, turisti, posjetitelji i građani Sarajeva će moći uživati u nizu koncerata na otvorenom, večerima sevdaha, kulturnim programima, gastro marketima i brojnim sportsko-zabavnim manifestacijama. Dodatno, podržavamo i programe fokusirane na porodični turizam, sa specijalnim aktivnostima za djecu, ali i inkluzivni turizam i projekte koji podižu svijest o potrebama u turizmu osoba s invaliditetom.
Najavili ste i početak rada turističke policije od ovog ljeta. Šta će biti njene nadležnosti i kako će to izgledati na terenu?
-Turistička policija će djelovati u saradnji s Turističkom zajednicom i turističkim info-centrima, ali i registrovanim turističkim privrednicima čije probleme na terenu želimo riješiti. Zadatak turističke policije neće biti samo sigurnosni, već informativni i promotivni. Fokus ćemo u prvoj fazi staviti na najprometnije turističke atrakcije. Cilj nam je Sarajevo učiniti što sigurnijim gradom, a turistima osigurati ugodan boravak, bez neprijatnosti. Nažalost, siva ekonomija je negativna pojava prisutna u svakom gradu kao jedan od neizbježnih efekata povećanja turističkog prometa i povećanja rasta atraktivnosti destinacije. Ipak, Sarajevo je oduvijek bilo poznato kao grad dobrih domaćina i izrazito prijateljske atmosfere, te želimo taj imidž dodatno ojačati.
I ove godine Turistička zajednica Kantona Sarajevo nastupila je na brojnim svjetskim sajmovima. A predstoje i drugi u toku godine. Kakvi su utisci s tih sajmova i jesu li možda polučili nekim konkretnijim rezultatima?
-Naša prisutnost na najvećim svjetskim sajmovima turizma poput ITB Berlin, ATM Dubai, EMITT Istanbul i ITB China bila je ključna za pozicioniranje Sarajeva kao jedinstvene destinacije u srcu Evrope. Zajedno sa suizlagačima iz privatnog turističkog sektora, predstavili smo Sarajevo i Bosnu i Hercegovinu kao destinacije koje istinski mogu odgovoriti na potrebe i zahtjeve nairazličitijih profila turista zbog izuzetno bogate i raznovrsne turističke ponude, od impresivnog kulturno-historijskog naslijeđa i prirodnih ljepota do povoljnih direktnih letova koji su jedan od najznačajnijih faktora za rast i razvoj turizma. Na specijaliziranim sajmovima kao što su Muslim Travel Show koji je održan u London ili IMEX – jedan od vodećih svjetskih sajmova za MICE industriju, fokusirali smo se na promociju Sarajeva kao atraktivnog izbora za turiste koji tragaju za halal-friendly destinacijama, ali i za kongrese, incentive putovanja, poslovne događaje i konferencije. Interes za Sarajevo je veliki, naše agencije i hoteli rade odličan posao.
Imate li neke planove za naredni period, odnosno do kraja godine?
-Nakon ljetne pauze, u planu nam je intenzivna sajamska promocija na izuzetno velikom i značajnom azijskom tržištu, tržištima Velike Britanije i Italije, te nastavak jačanja promocije MICE turizma i zimskog turizma. Nastavljamo s razvojem specifičnih oblika turizma i globalnom promocijom, u planu nam je redizajn web stranice i unaprjeđenje digitalnih promotivnih kanala, te razvoj projekta turističke signalizacije. Sarajevo danas nije samo turistička destinacija – ono je doživljaj, priča i emocija. U 2025. pozicinirani smo kao najpoželjnija svjetska destinacija, a porast turističkog prometa direktno utiče i povećanje odgovornosti da održimo kvalitet, autentičnost i sigurnost. Glavni cilj nam je da svaki posjetilac iz Sarajeva ode ne samo s lijepim fotografijama, već s nezaboravnim iskustvom i željom da se ponovo vrati.