U srcu Fernandina Beacha na Floridi, u galeriji savremene umjetnosti The Atlantic Contemporary, otvorena je 58. samostalna izložba “Consciousness in Exile” svjetski prisutne multimedijalne umjetnice, rođene Sarajke, Aleksandre Kokotović.
– Svijest u egzilu nije tek metafora duhovnog otuđenja – to je stvarno, svakodnevno, trajno stanje postojanja za biće koje je iskusilo raseljavanje, gubitak doma i ponovna rađanja na nepoznatim mjestima. Ona nije sentiment, već forma egzistencije, izvan teritorije, jezika, pripadanja – kaže Aleksandra.
Za umjetnicu čiji je život ispresijecan migracijama, granicama, privremenim domovima i neprekidnim počecima, svijest u egzilu postaje neodvojiva od svakog pogleda, svakog pokreta ruke, svakog umjetničkog gesta. Egzil nije rana, već nova koža: osjetljivija, ali i otpornija. To je stanje svijesti koja stalno posmatra sebe u odnosu na prostor, na historiju, na jezik koji nikada ne posjeduje u potpunosti, ali ga uvijek iznova oblikuje.
U toj dislociranosti, svijest postaje svjesnija same sebe. Gubitak tla pod nogama ne vodi fragmentaciji, već introspektivnom bistrenju. Jer ono što je u sigurnosti nevidljivo, u egzilu postaje jasno, ogoljeno, autentično, istinito. Takva svijest ne pripada teritorijama, već trenutku, procesu, prelazu.
– Umjetnička praksa proizlazi iz te fluidnosti: metalni reljefi, izlomljeni oblici, tragovi korozije i konstrukcije, sve postaje odraz unutrašnjih pejzaža koji nikada ne miruju. To nisu radovi o egzilu, već iz egzila, iznutra, iz dubine jedne svijesti koja je naučila da gubitak pretvori u jezik, a jezik u formu. Materijalnost rada uvijek nosi dualnost, snagu i lomljivost, otpor i sjećanje.
U egzilu, svijest odbacuje iluziju stabilnosti. Ona postaje kosmopolitska, nomadska, postidentitetska. Ne pristaje da bude definisana jednom nacijom, jednim mjestom, jednom prošlošću. Njena umjetnost govori višejezično, prostorno i vremenski iskrivljeno, ali precizno u svom izrazu. Na kraju, možda je egzil jedino moguće stanje budne svijesti u svijetu koji je zaboravio da bude prisutan. A umjetnost rođena iz tog egzila nije dokument trauma, već čin otpora zaboravu. To je umjetnost koja pamti, ali ne robuje prošlosti; koja sanja, ali ostaje u materiji; koja luta, ali nikada nije izgubljena – pojašnjava Aleksandra.
Njena izložba “Consciousness in Exile” ostat će otvorena narednih mjesec dana.
No nije Amerika jedina destinacija gdje je Aleksandra izlaže. U sofisticiranom ambijentu Ambasade Bosne i Hercegovine u Londonu, na adresi 5–7 Lexham Gardens, svečano je otvorena i Aleksandrina samostalna izložba “Faces That Do Not Exist”, realizovana na poziv ambasadora Osmana Topčagića.
Brojni uzvanici iz kulturnog, diplomatskog i akademskog života Ujedinjenog Kraljevstva uživali su u jedinstvenom vizuelnom iskustvu, kreiranom specijalno za ovu priliku. Svako izloženo djelo nosi pečat autentičnosti i originalnosti, a umjetnica je za svaki rad napisala prateći tekst koji ga dodatno produbljuje, kroz filozofsku refleksiju, mitološke slojeve i poetske narative.
Izložba “Faces That Do Not Exist” daleko nadilazi okvire portretne umjetnosti, riječ je o introspektivnoj vizuelnoj partituri koja tematizira složene identitete, nevidljive biografije i arhetipske obrasce čovječanstva. Lica koja “ne postoje” postaju zrcala naših unutarnjih pejzaža, a linije koje ih oblikuju nisu puke forme, već duhovne niti koje povezuju prošlost, sadašnjost i slutnju budućeg.
Umjetnički rad Aleksandre Kokotović neprestano se afirmiše i valorizira na regionalnoj i međunarodnoj likovnoj sceni. Njena djela privlače pažnju kolekcionara, kustosa i institucija širom svijeta.
Upravo preko Beogradske umjetničke galerije i savremene umjetničke platforme, nedavno je prodata Aleksandrina skulptura za iznos od 16.500 eura, što dodatno potvrđuje rastući interes za njen opus.
Pored toga, Aleksandra je angažovana i na visokom međunarodnom nivou: realizirala je umjetnički projekat za predsjednika vlade i krunisanog princa Saudijske Arabije, Muhameda bin Salmana, odnosno za njegovu vizionarsku kompaniju NEOM, čime njen rad ulazi i u kontekst globalnih kulturnih i civilizacijskih transformacija.